چه کسی حقوق عامه را تضمین می کند
حقوق برای همه
● کمیسیون ماده (۱۲) قانون زمین شهری
این کمیسیون تنها مرجع صالح برای تشخیص عمران و احیا و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از موات است.
● تشکیلات کمیسیون
کمیسیون از سه نفر نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی که به حکم معاون وزیر منصوب می شوند، تشکیل می گردد.
حقوق شهروندی
جرم خیانت در امانت مانند جرایمی چون قتل، سرقت، کلاهبرداری و ... از گذشته های دور در جوامع بشری به چشم می خورد. احادیث و روایات زیادی از بزرگان دین و عقلای جامعه وجود دارد که انسان ها را به رعایت امانت داری سفارش کرده و امر به رد امانت (بازگرداندن آن بدون کم وکاست ) می کند.
خداوند در آیه ۳۷ سوره مبارکه انفال مردم را به رسانیدن امانت ها به صاحبان آنها امر فرموده است: «اِنَّ الله یأ مُرکـُم اَن تُودُّوا الاَمانات اِلی اهلِها»
در قابوس نامه در باب نگه داشتن امانت، به داستان جالبی برمی خوریم که بازخوانی آن خالی از حکمت و فایده نیست:
حقوق شهروندان به استناد حریم خصوصی
سازمانهای حافظ آبهای آشامیدنی و جلوگیری از آلودگی آبهای عمومی
حقوق شهروند ایرانی از عهد باستان تا امروز
قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی
از تاریخ تصویب این قانون ، کلیه محاکم عمومی ، انقلاب و نظامی دادسراها و ضابطان قوه قضائیه مکلفند در انجام وظایف قانونی خویش موارد ذیل را به دقت رعایت و اجرا کنند . متخلفین به مجازات مندرج در قوانین موضوعه محکوم خواهند شد :
۱) کشف و تعقیب جرایم و اجرای تحقیقات و صدور قرارهای تأمین و بازداشت موقت می باید مبتنی بر رعایت قوانین و با حکم و دستور قضایی مشخص و شفاف صورت گیرد و از اعمال هرگونه سلایق شخصی و سوء استفاده از قدرت و یا اعمال هرگونه خشونت و یا بازداشتهای اضافی و بدون ضرورت اجتناب شود .
حقوق شهروندی
شهروند و حقوقش
۱) یکی از ویژگی های «قدرت» این است که منشأ و سرچشمه خود را فراموش می کند یا شاید سعی می کند فراموش کند. به این ترتیب حاکمان و قدرتمداران عملاً و بالفعل و نه در مقام سخن گفتن و تحبیب قلوب فراموش می کنند یا سعی دارند فراموش کنند که گماشته و کارگزار مردم و ملت هستند و گذران زندگی شان از قبل مردم است.
از دیگرسو متاسفانه مردم هم فراموش می کنند که منشاء قدرت دولتمردان و ولی نعمت ایشان هستند و ناچار با گذشت زمان هر اقدام مثبت و خدمتی را که کارگزاران حکومت می کنند، عنایت و محبتی در حق خود می پندارند نه انجام وظیفه و ادای تکلیف خادمی در مقابل مخدومش.آن فراموشی و این فروتنی آنجا که حکومت در موضع ایجاد نظم و اجرای قانون قرار می گیرد و افرادی از مردم در موقعیت قانون شکنی و متهم، آثار سوء و منفی خود را بیشتر آشکار می کند.
قانون دربارهٔ حفاظت از حریم خصوصی مردم چه میگوید
این نوشتار بر آن است تا با نگاهی اجمالی بر قوانین موضوعهٔ ایران به این پرسش پاسخ دهد كه قانونگذار برای حفظ حریم خصوصی شهروندان چه تدابیری اندیشیده است؟ چند صباحی است بحث افشا، تكثیر و توزیع اسناد، عكس ها و فیلم ها و... و به طور كلی آنچه به خلوتگاه و حریم خصوصی و فردی انسان مربوط می شود، متاسفانه در جامعهٔ ما رونق گرفته كه دلیل این امر نیز چیزی جز گسترش گستاخانهٔ شكسته شدن این حریم نبوده است. حال گویی هر شهروندی نگران است كه قربانی بعدی او باشد.
قوانین دارای سلسله مراتبند و قانون اساسی در كشور در راس قوانین داخلی قرار دارد.
نقض حقوق شهروندی در شیوه نوین تبلیغ با پیام كوتاه
در این نوشتار سعی بر آن شده تا با توجه به حقوق شهروندی به موضوع دریافت پیام های كوتاه به صورت اختیاری و بدون تحمیل بپردازیم. حال آن كه بعد از ارسال sms های تبریك و تهنیت وزارتخانه ها و ادارات دولتی به مناسبت های مختلف اعم از افتتاح شعبات گوناگون یا ابداعات نوآوری هایشان در شبكه ارتباطات سیار كشور، اینك شاهد آنیم كه شركت های خصوصی نیز در صدد عقب نماندن از این ابر روش تبلیغاتی نوین برآمده و بیش از نیمی از دارندگان تلفن همراه در كشور را تحت الشعاع آگهی های خود قرار داده اند.
حال ما بر آن شدیم این موضوع را از نقطه نظر جایگاه قانونی اینگونه اقدامات شركت ارتباطات سیار بررسی كنیم.
عدم تساوی حقوق زوجین در ارث
خودآگاهی،رویکردی نوین در پیشگیری از جرم
نوشتن و قصه گفتن در واقع وسیله ای برای مقابله و کنار آمدن با تغییراتی است که با آن روبرو می شویم .
در حالی که همه ما لزوماً داستان پرداز نیستیم،می توانیم حوادث و ماجراهای زندگی خود را هم بنویسیم. در واقع این کمکی است به التیام تألمات روح. صحبت کردن از احساسات،ادراکات،نقطه نظرها و خاطرات همیشه اقدامی در جهت تخفیف تألمات روانی است. بازگفتن آنچه در ذهن داریم،وزنه های بسته شده به روح و روان ما را سبک می کند. بسیاری از مذاهب از این مفهوم برای التیام های معنوی استفاده کرده اند. روان شناسی نوین امروزی نیز از این روش بهره فراوان می گیرد با آنکه گفتگو کردن، متدوال ترین روش خود افشایی است. به رشته تحریر درآوردن افکاری که به ذهن خطور می کند نیز به شدت درمان کننده است.
پاسخ به سوالهای شما ؛اختلا فات و راه حلهای حقوقی
▪ اگر یک متهم که کلا هبرداری زیادی از افراد مختلف کرده از زندان بیرون باشد و در این مدت با همدستانش برای تضییع حقوق مردمی که سرشان کلا ه گذاشته توطئه و تبانی کند و اموال و دارایی هایشان را پنهان کند چه باید کرد؟
بعد از اعلا م این موضوع به دادگاه و احراز آن توسط مقام رسیدگی کننده، قرار بازداشت موقت صادر شده و وی روانه زندان می گردد. ضمن اینکه دلیل بازداشت موقت، یعنی جلوگیری از تبانی نیزدر برگ اعزام وی به زندان درج می گردد.
▪ سوالی داشتم. آیا می شود شاهد را احضار کرد؟ یعنی برایش احضاریه فرستاد؟
قواعد رفتاری دولت ها در استفاده از مین
اصولاً به جهت اهمیت کاربرد و فواید نظامی مین های ضد نفر در درگیری های مسلحانه برای دولت ها و سایر نیرو های نظامی در درگیری های مسلحانه بین المللی و درگیری های مسلحانه داخلی همواره استفاده کنندگان از این سلاح سعی در قانونمند کردن استفاده از آن بر مبنای حقوق بین الملل کرده اند و با بیان فواید آن از قبیل؛
▪ دفاع از مرزها و جلوگیری از نفوذ شورشیان
▪ کانالیزه کردن نیروهای دشمن و قرار دادن آنها در موقعیت آسیب پذیر
▪ بالا بردن میزان اثربخشی سایر سلا ح ها
▪ کند کردن حرکت دشمن و حمایت از نیر وهای خودی و استفاده از مین های ضد نفر را در چارچوب حقوق بین المللی بالاخص دکترین حالت ضرورت و دفاع مشروع جایز دانسته اند.
آئین نامه اجرایی بازداشتگاه های موقت
با اختیار حاصل از ماده ۹ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور به سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور مصوب ۱۳۶۴، آیین نامه اجرایی بازداشتگاه های موقت به شماره ۱۶۳۲۴/۸۵/۱ ـ ۵/۹/۱۳۸۵ در ۱۹ ماده و ۱۰ تبصره در تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۵ به تایید و تصویب ریاست محترم قوه قضاییه رسید.
▪ در بخشهائی از این آئین نامه آمده است :
قاعده قبح عقاب بلابیان و مقایسه آن بااصل قانونی بودن مجازات
● چكیده
قاعده «قبح عقاب بلابیان » از قواعد مسلم نزد فقیهان و اصولیان به شمار می رود. این قاعده با «اصل قانونی بودن مجازات » در حقوق معاصر قابل مقایسه است.
در این نوشتار ضمن بیان مفاد قاعده قبح عقاب بلابیان، مستندات فقهی آن مورد بررسی قرارگرفته است، آن گاه مجاری این قاعده بیان شده و تا حدودی با اصل قانونی بودن مجازات مقایسه شده است.
▪ از نظر فقه اسلامی تشریع احكام و شیاع آن میان مسلمانان اماره قضایی بر آگاهی و علم افراد به شمار می آید كما این كه در زمان ما قانونگذار تصویب قانون و انتشار آن را، پس از گذشت مدتی مقرر، اماره قضایی بر علم و آگاهی قرار داده است و عذر جهل به قانون را نمی پذیرد.
اقدامات تأمینی و تربیتی در حقوق كیفری
● مقدمه
اقدامات تأمینی برای اولین بار در سال ۱۹۰۲ میلادی در قانون كشور نروژ پیش بینی شد. سپس در سال های ۱۹۰۸، ۱۹۳۰، ۱۹۲۷، ۱۹۳۳ به ترتیب در كشورهای انگلستان، بلژیك، سوئد، اسپانیا و آلمان نظام دوگانه اقدامات تأمینی مجازات ها پذیرفته و به اجرا درآمد. بلژیك با وضع قانون ۱۹۳۰ (م) مشهور به «قانون دفاع اجتماعی» نگهداری بزهكاران غیرطبیعی به موجب حكم دادگاه را برای مدتی نامعین به منظور درمان و اصلاح آنها پیش بینی كرد.
پیشینه قضایی
● کلیات
«پیشینه»(۱) ایده ای است کلی که محدود به مسائل قضایی یا حل و فصل دعاوی حقوقی نیست. در کل، رفتار انسانی تا حد زیادی وابسته به تجربه گذشته است. بدین ترتیب، پیشینه نه تنها ابزاری برای حل مسائل فوری از راه رجوع به کردار گذشته است، بلکه به گونه ای آگاهانه یا ناآگاهانه برای تعیین مسیر تحولات حقوقی یا سایر تحولات اجتماعی به کار گرفته می شود. روان شناس، جامعه شناس، فیلسوف و حقوقدان که شاید مسیرهای متفاوتی در رشته هایی گوناگون داشته باشند، در اینجا زمینه ای مشترک دارد. توسل به پیشینه، آغاز گاه تکامل ایده ها و نظریه هاست. هوبل(۲)، مردم شناس اجتماعی، می نویسد: قاعده مندی چیزی است که قانون به معنای قضایی و قانون به معنای علمی در آن اشتراک دارند. باید بدانیم که قاعده مندی به معنای یقین مطلق نیست. یقین حقیقی برای آدمیان وجود ندارد...