آیین دادرسی افتراقی ناظر بر جرائم علیه امنیت
تأمین نظم و امنیت عمومی و ایجاد ثبات دائمی در حاکمیت سیاسی، منفعت اولویت دار مهمی است که دغدغه قانونگذاران را در دهه های اخیر در راستای گسترش تضمینات در تمامی مراحل دادرسی و نیز تأمین دادرسی عادلانه از یاد برده است. سیاست کیفری ایران در قبال جرائم علیه امنیت و نیز سیاست کیفری فرانسه در زمینه جرائم تروریستی و جرائم علیه منافع اساسی ملت دارای مشخصات و ویژگیهای مهمی است که می توان آنها را با عنوان جلوه های دادرسی افتراقی بررسی کرد.
در این نوشتار تلاش شده است که با تکیه بر متون قانونی هر دو کشور، جلوه های خاص دادرسی ناظر بر جرائم علیه امنیت ترسیم شود. جلوه های ویژ ه ای که می تواند به تدریج زمینه های شکل گیری حقوق کیفری امنیت مدار را در قواعد دادرسی این دو کشور به وجود آورد.
شرایط رای قابل اعاده دادرسی در آیین دادرسی مدنی ایران و فرانسه
نحوه تحقیقات در مراجع قضایی
دادگاه های کیفری فاقد قانون آیین دادرسی
اختلاف ها با مشورت حل می شوند
امروزه با اختصاصی شدن امور در دنیای مدرنیته، گام موثری در صرفه جویی اوقات افراد برداشته شده، به طور مثال سه راه امین حضور محل فروش لوازم خانگی، مولوی محل فروش انواع پارچه ، دلاوران محل فروش انواع مبلمان و... است و مردم برای تامین انواع نیازهایشان به هر یک از محل های مخصوص به آن می روند.
حال اگر شما بخواهید از همسایه تان برای تصرف غیرقانونی وی در زمین خود شکایت کنید آیا می دانید به کجا رجوع کرده، چه مراحلی را بگذرانید؟ آیا می دانید پیش از رفتن به دادگاه ها و انتظار وقت های طولانی برای رسیدگی به شکایت تان می توانید خیلی از مشکلاتتان را در شوراهای حل اختلاف سریع تر رسیدگی کنید؟
قانون شوراهای حل اختلاف یا تحول نظام قضایی!؟
لزوم ضمانت های اجرایی صحیح
داوری؛ حل اختلافات حقوقی به شیوه مسالمت آمیز
تحقیق از شاکی و متهم در دادسرا
در جرایمی که دارای جنبه عمومی و نیز جنبه خصوصی اند مانند جرم خیانت در امانت، قتل، کلاهبرداری، تصرف عدوانی و دادسرا علاوه بر پاسداری از حقوق عمومی و جامعه مکلف است تا به شکایت شاکی خصوصی نیز رسیدگی کند.
اصولاً یکی از جهات قانونی برای شروع به تحقیق در دادسرا شکایت شاکی است و با شکایت شاکی، دادسرا موظف به رسیدگی می شود و نمی تواند از رسیدگی به آن امتناع کند.
الف) شاکی: شاکی می تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. هنگام تحقیقات از شاکی توجه به نکات زیر ضروری است:
اهداف مقنن از اجرای محکومیت های کیفری
قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب که دگرگونی کلی در تشکیلات اجرایی نظام قضایی کشور ایجاد کرده است.
مطابق ماده ۳۷ این قانون، وزارت دادگستری موظف بوده است که ظرف سه ماه آیین نامه آن را تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه برساند. بر این اساس وزارت مزبور در فاصله زمانی اندک از تاریخ تصویب قانونی، آیین نامه مشتمل بر ۳۴ ماده و ۱۲ تبصره تهیه کرد و رئیس وقت قوه قضاییه آن را تصویب کرد.پیرامون این قانون مخالفین و منتقدین از یک سو و موافقین آن از طرف دیگر (که عمدتا مسئولین قوه قضاییه بودند) هر کدام مطابق ذوق در ذم یا مدح آن بحث های فراوانی را انجام داده اند. این مقاله به دور از جبهه گیری های فوق الذکر با بررسی تحلیلی از منظر کیفر شناسی، درصدد پاسخ یابی به نحوه اجرای محکومیت های کیفری در قانون مزبور و آیین نامه دادرسی کیفری آن است تا مشخص سازد که مقنن برابر قانون یاد شده از اعمال مجازاتها، کدام هدف یا اهدافی را تعقیب می کند.
اعتراض به احکام محاکم
احقاق حق و اجرای عدالت، در تمام کشور های جهان، از مهم ترین دغدغه هاست و بیشترین توجه مسئولان حکومتی را به خود جلب کرده است. انجام این مهم برعهده دادگستری هاست.
وقتی حکمی صادر می شود و متهم خود را به ناحق محکوم می داند راه هایی برای رسیدگی به این اعتراض پیش بینی شده است.
برای آگاهی از اینکه چه راه هایی برای اعتراض نسبت به احکام دادگاه ها وجود دارد، به خصوص در مورد اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، با دکتر قدرت الله واحدی، استاد دانشگاه و مؤلف کتب آیین دادرسی مدنی و وکیل دادگستری گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
ابلاغ دادخواست و شرایط آن
ابلاغ در حقوق ما از قواعد آمره محسوب می شود بنابراین باید تشریفاتش به رعایت شود.
همچنین ابلاغ در آیین دادرسی مدنی یک قاعده عام وکلی راتشکیل می دهد به طوری که ابلاغ در امور کیفری هم تابع مقررات آیین دادرسی مدنی است. با یک تفاوت که اگر متهم بی سواد باشد ابلاغ باید در حضور دو شاهد به عمل آید. اگر چه ابلاغ از قواعد آمره است اما می توان گفت: اگر مخاطب به هر طریق از تشریفات دادرسی مطلع شود و به آن عمل کند در اینجا می گویند ورقه ابلاغ موضوعیت ندارد بلکه طریقت دارد.
دادخواست سند آغازگر محاکمه
تلفن روزنامه زنگ خورد. صدایی که از آن سوی سیم های ارتباط شنیده می شد حکایت از عصبانیت مردی داشت که قاضی و محکمه ای را متهم به نادرستی می کرد.
به هر تقدیر از لابه لای حرف های بریده بریده اش این را متوجه شدم که در دادخواست، خواسته اش را یک میلیون تومان نوشته و بعد بین طرفین درخصوص میزان، اختلاف به وجود آمده و کارشناس، استحقاق خواهان که همین آقای عصبانی و کارگر ساختمانی بود را ۲میلیون تومان تعیین کرده ، در حالی که دادگاه تنها به یک میلیون رای داده است.این همشهری گرامی به این دلیل از قاضی شکایت داشت که در حالی که دادگاه رای را درست داده بود چون دادخواست، محدوده رسیدگی را برای دادگاه تعیین می کند و دادگاه همواره در چارچوب خواسته مندرج در دادخواست رای می دهد و از آنجایی که خواسته این همشهری محترم از دادگاه یک میلیون تومان بود ه است، دادگاه تنها به یک میلیون تومان رای داده است.
استقلال شرط داوری
استقلال شرط داوری از قراردادی که در آن درج می گردد، از جمله پرسش هایی است که همواره موضوع بحث بوده است. سؤال این است که آیا شرط داوری که ضمن قرارداد اصلی آمده از قراردادی که بدان تعلق دارد، مستقل است یا از حیث اعتبار و بطلان تابع قرارداد اصلی است.
۱) در حقوق ایران توافق به داوری اعم از اینکه به صورت شرط ضمن معامله اصلی باشد یا موافقتنامه جداگانه، قرارداد محسوب می شود و به عنوان یک قرارداد تابع ماده ۱۰ و ۱۹۰ و نیز مواد ۲۱۹ به بعد قانون مدنی است. ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی مدنی نیز مقرر می دارد که طرفین می توانند منازعه یا اختلاف خود را «به تراضی» به داوری ارجاع نمایند. مطابق ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی این تراضی می تواند ضمن معامله اصلی باشد یا به صورت قرارداد علیحده ای تنظیم گردد و طرفین به موجب آن ملتزم شوند که درصورت بروز اختلاف بین آنها، رفع آن از طریق داوری به عمل آید.
قضاوت زنان، جایز یا غیر جایز
اخذ آخرین دفاع از متهم حق یا تکلیف
نگرشی در ضابطان دادگستری
همیشه در بخشهای تحقیقاتی تقسیم بندی کمک شایانی به درک مطلب برای خواننده می کند در حقوق ایران بطور کلی تقسیم بندی دقیقی وجود ندارد لذا با توجه به نظریات بعضی حقوقدانان و رویه ها و به اعتبار رابطه استخدامی و شرح وظایف آنها ما ضابطان را به دو دسته عمده تقسیم می کنیم.
الف ) ضابطان قضایی
ب ) ضابطان غیر قضایی
● ضابطان قضایی
در مورد ضابطان قضایی می توان گفت : کسانی اند که علی رغم ابلاغ و پایه قضایی وظایف و اختیارات ضابطین دادگستری را دارا بوده. به عنوان مثال در قانون آ.د.ک. مصوب ۱۲۹۰ دادستان و بازپرس جزو ضابطین دادگستری بوده اند که خود این برگرفته از مقررات قانون تحقیقات جنایی قدیم فرانسه صورت گرفته بود.
گذری بر شورای حل اختلاف
در قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلا می ایران مصوب ۷۹/۱/۱۷ ماده ۱۸۹ (شوراهای حل اختلا ف) وضع شد.
● اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف
۱) به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی
۲) توسعه مشارکت های مردمی
۳) رفع اختلا فات محلی
۴) حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شورای حل اختلا ف واگذار شد که حدود و وظایفی براساس آیین نامه ای تعیین شد.
به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه تاسیس شد. (مطابق اصل ۱۷۳ قانون اساسی).
● ارکان دیوان:
دیوان عدالت اداری دارای سه رکن است:
۱) شعب
۲) هیات تجدید نظر
۳) هیات عمومی
هر شعبه دیوان شامل دو عضو است: