رابطه بین جهانگردی و جرم
در این مقاله نقاط مثبت صنعت جهانگردی در افزایش درآمد کشورها، کاهش تعداد بیکاران آنشا شدن بیگانگان با فرهنگ خودی و نظایر آنها مورد بحث قرار گرفته است. نکات منفی جهانگردی نیز طی چهار عنوان (جهانگران به عنوان قربانیان جرم ) ، (جهانگردان وتهدید ارزشهای اجتماعی ) ، (جهانگردان به عنوان مجرم ) و (توریسم و تروریسم ) بررسی شده و در پایان ، در بخش نتیجه گیری ، ابراز امیدواری شده است که کشور ما بتواند از نکات مثبت این پدیده ضمن پرهیز از نکات منفی آن بهره مند شود.
صنعت جهانگردی طی دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته است که دلیل آن را می توان د رعواملی چون درآمد و وقت آزاد بیشتر مردم نسبت به گذشته ، پائین آمدن سن بازنشستگی ، تسهیل رفت وآمد بین شهرها و کشورهای مختلف ، هم از حیث وسایل نقلیه وهم از لحاظ مقررات راجع به صدور روادید، و نظایر آنها جست.
آنچه باید در مورد تنظیم بیع نامه بدانیم
از قدیم گفته اند کار را باید به کاردان سپرد. همه ما این ضرب المثل را قبول داریم ولی تا چه حد به آن عمل می کنیم جای تعجب دارد. مثلا برای خرید خانه، خودمان مهندس عمران می شویم و یا در یک صحنه تصادف به ناگاه صدها نفر کارشناس فنی حاضر می شوند و اظهار نظر می کنند.
متاسفانه استفاده از کاردان و کارشناس در کشور ما کمی بی رنگ است که می بایست با یک فرهنگ سازی قوی از طریق جراید و صدا وسیما و دانشگاهها حضور کارشناس را پررنگ کرد.
نگاهی به جرم قاچاق مشروبات الکلی
چک
چک از جمله اوراقی است که در گذشته اکثر قریب به اتفاق مردم در معاملا ت خود از آن استفاده
می کردند اما امروزه با پیشرفت، در سیستم مالی و بانکی کشور و وجود اقسام مختلف کارت های اعتباری و چک پول، استفاده کمتری از آن می شود اما باید توجه داشت که استفاده از چک هنوز هم در میان مردم رواج داشته و منسوخ نشده است از آنجایی که استفاده از چک نیازمند دانستن یک سری قوانین است در اینجا لازم می بینیم به پاسخگویی برخی سوال های احتمالی در هنگام استفاده از چک بپردازیم:
▪ آیا چک قبل از تاریخ سررسید مندرج در چک قابل وصول از بانک محال علیه می باشد؟
صلح و جعاله
بدیل های مناسب برای عقود بانکی با بهره گیری از دیدگاه های فقهی امام خمینی(ره) و قانون اساسی قانون عملیات بانکی بدون ربا که از سال ۱۳۶۳ شمسی به اجرادرآمد، تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده است.مشکلات در طول این سال ها به وسیله اهل فن در مقاله های متعددی بررسی شده است که در یک نگاه کلی مجموع آنها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
۱) مشکلات ناشی از قانون عملیات بانکی بدون ربا،
۲) مشکلات ناشی از آیین نامه های اجرایی،
۳) مشکلات ناشی از کیفیت اجرای قانون وآیین نامه های اجرایی، در این مقاله، مشکلات ناشی از قانون عملیات بانکی بدون ربا (مرحله اعطای تسهیلات وتخصیص منابع) بررسی خواهد شد، سپس برای رفع آنها راه حلی مطابق بافتاوای حضرت امام(ره) و قانون مدنی ایران پیشنهاد می گردد.
رشوه و عناصر تشکیلدهنده آن
بررسی لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور
اموال عمومی که در اختیار دولت قرار دارند جهت اعمال تصدی یا حاکمیت مورد بهره برداری قرار گرفته و مالاً هدف از این بهره وری ، رفاه ، آسایش و تأمین اجتماعی است. این اموال هرگاه مورد تعرض قرار گیرند از طرف دولت یا مراجع وابسته به آن حمایت گشته و حسب مورد مرتکب به مجازات قانونی یا جبران خسارت وارده محکوم میشود رفع تجاوز از اموال عمومی چه از بعد اجتماعی چه از بعد سیاسی یکی از مهمترین وظائف هر دولت است که مستقیماً نتیجه آن در حفظ ثبات عمومی مؤثر واقع خواهد شد.
لذا در این راستا عمومی جهت گیریهای قانون گذاری در جهت بقاء این اموال و حراست تام و تمام از این سرمایه های ملی است .
بررسی تطبیقی حقوق تبلیغات بازرگانی در رادیو و تلویزیون ایران و انگلستان
● مقدمه و طرح پرسش
امروز تبلیغات بازرگانی به واقعیتی بدل شده است که خود را بر همه تحمیل کرده ، تأثیر عمیقی در زمینه های مختلف اقتصادی ،فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی جامعه دارد . بویژه آنکه تبلیغات بازرگانی به عنوان یکی از منابع اصلی مالی رسانه ها تبدیل شده است و رقابت رسانه ها را در جذب و انتشار پیامهای تجاری برانگیخته است .
با توجه به پیدایش رسانه های جدید نظیر ماهواره ، اینترنت و پخش فرامرزی و بدون مانع آنان ، قانونمند کردن تبلیغات بازرگانی ضرورت پیدا می کند . اگرچه در سراسر جهان حرکت به سنت تدوین قوانین تبلیغات بازرگانی آغاز شده اما کشور ما ، ایران ، همچنان فاقد قانون تبلیغات بازرگانی مدون در کلیه رسانه ها است .
مبارزه با فساد مالی در قوانین کشور و وظایف دستگاه نظارت
دراوایل سال ۱۳۸۰، سالی که رهبر معظم انقلا ب اسلا می آن را سال رفتار علوی نام نهادند و در تاریخ ۸۰/۲/۱۰ معظم له طی فرمانی ۸ ماده ای سران قوای سه گانه و ارگان های نظارتی تابعه را به مبارزه جدی و قاطع با فساد اقتصادی و مالی مکلف فرمودند.
گرچه از آن تاریخ تاکنون قوای ۳ گانه فعالیت های خوب و قابل توجهی از بعد عملی انجام داده اند. اما از بعد نظری تاکنون اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.
دراین مقاله سعی می شود با بررسی قوانین و مقررات ناظر به فعالیت های مالی جایگاه قانونی چنین وظیفه ای و راه کارهای آن بررسی شود.
حساب ذخیره ارزی
نگاهی به جریمه تاخیر تادیه در قوه قضائیه
چند روز پیش به دلیلی با موضوع پرداخت خسارت دیر کرد یک پرونده حقوقی با موضوع ((چک)) برخورد کردم . در صورت ظاهر من و بسیاری از دوستان که وکیل شاکی هم در جمع ما بود وقنی برای حل وفصل موضوع صحبت میکردیم ، به این گمان بودیم که خسارت عدم دریافت طلب در سررسید چک ، طبیعتا دارای نرخ بهره ای معادل نرخ بهره بانکها و یا جریمه دیر کرد بانکها می باشد ، که حداقل تابعی از قوانین پولی مملکت است و جای بحث و ابراز سلیقه ندارد .
اما :
راهنمایی برای حقوق رقابت
● راهنمایی برای حقوق رقابت اروپایی
چرا برای ETSI مهم است که حقوق رقابتی را اعمال کند که شامل برنامه های فشرده است؟
ETSI مکانی است که تصمیمات و رویه های ضد رقابتی به راحتی در آنجا گرفته می شود.این نهاد با بیش از ۷۰۰ شرکت عضو از ۵۱ کشور ‘نهاد رهبر توسعه و ترویج استانداردهای تکنولوژی (فنی)در نواحی و سرویس های خدماتی مخابراتی و تجهیزات آنها ‘رادیو و تلویزیون می باشد.
عدالت در حقوق متقابل زن و مرد
عدالت مهم ترین آرمان و آرزوی بشر از آغاز خلقت تا کنون بوده است. عدالت عرصه های گوناگونی دارد امّا در این میان، عدالت در حقوق متقابل زن و مرد به عنوان دو رکن عالم هستی جایگاهی بس ویژه دارد. زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال خداوند می باشد و هر کدام در نظام آفرینش مقامی خاص و ویژه دارند و هدف هر دو رسیدن به کمال است بدون این که بر یکدیگر برتری داشته باشند. زن و مرد در انسانیت و بهره مندی از فضائل معنوی مساوی هستند و هیچ تفاوتی باهم ندارند امّا در دو بعد جسم و روح ـ در عین داشتن برخی اشتراک ها ـ باهم متفاوتند؛ |
قانون دیوان عدالت اداری
● فصل اول ـ تشکیلات
▪ ماده۱ ـ در اجراء اصل یکصد و هفتاد و سوم (۱۷۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین و ادارات و آئین نامه های دولتی خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده، دیوان عدالت اداری زیرنظر رئیس قوه قضائیه تشکیل می شود.
▪ ماده۲ـ دیوان عدالت اداری که در این قانون « دیوان» نامیده می شود، در تهران مستقر می باشد. تعیین تعداد شعب دیوان، به پیشنهاد رئیس دیوان و تصویب رئیس قوه قضائیه است.
▪ ماده۳ـ قضات دیوان باید دارای پانزده سال سابقه کار قضائی باشند. در مورد قضات دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از گرایشهای رشته حقوق یا مدارک حوزوی معادل، داشتن ده سال سابقه کار قضائی کافی است.
در عفو لذتی است که در انتقام نیست
خداوند متعال بلافاصله پس از آنکه قصاص را مایه حیات اعلام می فرماید، به بندگان متذکر می شود اگر عفو کنند بهتر است. عبارتی که عنوان این مقاله است بسیار به گوش مان خورده و بسیار شنیده ایم که؛ «خون را با خون نمی شویند.» پس چرا در موارد فراوان ناظر صلح نکردن و رضایت ندادن اولیای دم در قتل ها هستیم به نحوی که گاهی قضیه بعد اجتماعی پیدا می کند و ماجرای اصرار بستگان قاتل و حتی مسوولان اجرای احکام به گرفتن رضایت و امتناع اولیای دم و تاخیر اجرای حکم و... موضوع بحث در جراید می شود؟
با توجه به تعریف قتل عمدی در ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی قتل عمدی است وقتی که؛
الف) قاتل با انجام کاری قصد کشتن شخص معین یا فرد یا افرادی غیرمعین از یک جمع را دارد خواه آن کار نوعاً کشنده باشد خواه نباشد ولی در عمل سبب قتل شود.
استقلال قضات در نظام حقوقی ایران
منظور از استقلال قضائی این است که دادرسان در صدور رای تنها قانون و وجدان را حاکم اعمال خود قرار دهند و توجهی به دستور ها نظرها و خواسته های دیگران نداشته باشند از هیچ مانع و رادعی نهراسند و بیم انفصال تنزیل رتبه و مقام تغییر محل خدمت و موقعیت شغلی به خود راه ندهند.
برای روشن شدن موضوع مورد بررسی مطالب خود را در سه قسمت بیان می کنم :
۱) مفهوم استقلال قاضی
۲) ضمانت اجراهای این استقلال
۳) جهات و علل تهدید کننده استقلال قضائی .
حق بهرهمندی از محاکمه عادلانه
حق بهره مندی از محاکمه عادلانه به این معنا است که:
۱) هر شهروندی که مورد تعدی قرار گرفته، حق دارد آزادانه در یک دادگاه صالح درخواست احقاق حق کند.
۲) هر شهروندی که در معرض اتهام قرار دارد باید بتواند در یک دادگاه بی طرف و مستقل از خود دفاع نماید. این حق، در اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون های جهانی مربوط به حقوق مدنی و سیاسی، قوانین اساسی و حتی قوانین عادی کشورها مورد تایید قرار گرفته است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۷،۳۶،۳۵، ۳۸ و۳۹ به زیباترین و کامل ترین شکل ممکن از این حق دفاع کرده است. قوانین عادی کشور نیز در این جهت گام های مثبتی برداشته است. بنابراین، در این مورد با خلأ قانونگذاری خاصی مواجه نیستیم. چیزی که هست در برخی موارد، شهروندان در راه رسیدن به این حق با موانعی برخورد می کنند. در این مقاله، ضمن بیان این موانع، برای رفع آنها پیشنهادهایی مطرح شده است. حق بهره مندی از محاکمه عادلانه را می توان به شرح زیر معرفی کرد:
عدالت، قاعده اصلی حقوق بشر
از همین رو دکتر کاتوزیان نیز با بیان تاریخچه ای از علت گرایش بشر به حقوق بشر، محوریت سخنانش را مفهوم <عدالت> قرار داد. طرح گروهی <ارتقای حقوق بشر و دسترسی به عدالت>، یکی از سه طرح اصلی گروهی است که با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد )UNDP( و برای یک دوره پنج ساله ( ۲۰۰۵ ۲۰۰۹) تدوین شده است.
این طرح هم اکنون با همکاری هشت موسسه و نهاد حقوق بشری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در حال اجرا است. اعضای طرح شامل مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه تهران، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی، مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید، معاونت آموزش قوه قضاییه، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، کانون وکلا، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و سازمان دفاع از قربانیان خشونت است.
عدالت حقوقی
حق کدام است؟
دکتر احمد واعظی دیپلم ریاضی را در ۱۳۵۹ اخذ کرد و در سال ۱۳۵۹ آغاز به تحصیلات حوزوی کرد.
درس خارج فقه و اصول را در محضر حضرات آیات عظام وحید خراسانی (۶۹ ۶۵)، شیخ جواد تبریزی(۷۲ ۶۵) و سید کاظم حائری گذراند.
۶ سال اصول فقه شامل تقریر مباحث شهید سید محمد باقر صدر را با حجت الاسلام صادق لاریجانی خواند. فلسفه را با استادان حسن زاده آملی و جوادی آملی خواند.
ماهیت حق
مالیه ی عمومی ( بخش مالیات ها ) از دیدگاه حقوقی - قسمت دوم
● منابع مالیاتی در حقوق ایران :
با توجه به تقسیم بندی مالیات ها به مالیات های مستقیم وغیرمستقیم منابع مالیاتی نیزخودشان به ۲ دسته مستقیم وغیرمستقیم تقسیم می شوند .
▪ بخش اوّل : منابع مالیات های مستقیم :
در رابطه با قانون مالیات های مستقیم از لحاظ تاریخچه ابتدا قانون سال ۱۳۴۵ ه . ش را داریم که منابع مالیاتی را به دو دسته ی مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می کنیم . سپس قانون سال ۱۳۶۶ را داریم که قانون مزبور از اوایل سال ۱۳۶۸ لازم الاجرا شده وسپس در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ بخشی ازآن اصلاح شد ؛ مطابق اصلاحیه مذکور منابع مالیاتی به ۲ دسته ی مالیات بر دارایی و مالیات بردرآمد تقسیم می شوند.
مالیه ی عمومی ( بخش مالیات ها ) از دیدگاه حقوقی - قسمت اول
● فصل اول : درآمدهای عمومی
درآمدهای عمومی نقطه ی مقابل هزینه های عمومی است چرا که زمانیکه هزینه های عمومی پیش بینی گردید انتظار طبیعی و منطقی این بود که محل ّ تامین این درآمدهای عمومی ، کیفیّت و میزان آن به نحوی باشدکه تکاپوی هزینه های عمومی را متقبل و مشخص نماید و به زبان دیگر:
« درآمدهای عمومی ، درآمدهایی است که قدرت عمومی برای تامین هزینه های عمومی را به دست می آورد» و به طور کلی به ۲ دسته تقسیم می شوند:
الف) درآمدهای غیرمالیاتی: این نوع درآمدها خود نیز به ۳ دسته تقسیم بندی می شوند :
تسامح صفر در حقوق کیفری امریکا
از حدود پانزده سال پیش، ایالات متحده امریکا جهت مبارزه با افزایش روز افزون خشونت در دهه نود، سیاستی به نام تسامح صفر منبعث از نظریه ای به نام پنجره های شکسته را اتخاذ کرده است. این سیاست پاسخی بود به نگرانی شهروندان در مورد امنیت مدارس، مبارزه با حمل سلاح و مواد مخدر، آشوب و رفتارهای ضداجتماعی و مدنی.
تاکید این سیاست بیشتر بر کشف تمامی جرایم از طریق بازرسی هرچه بیشتر شهروندان است؛ چیزی که تا اندازه ای در تضاد با حقوق شناخته شده شهروندی و حرمت حریم خصوصی در جوامع غربی است و به همین جهت خواهیم دید که به شدت مورد انتقاد جرم شناسان نیز قرار گرفته است.