نحوه تحقیقات در مراجع قضایی
دادگاه های کیفری فاقد قانون آیین دادرسی
اختلاف ها با مشورت حل می شوند
امروزه با اختصاصی شدن امور در دنیای مدرنیته، گام موثری در صرفه جویی اوقات افراد برداشته شده، به طور مثال سه راه امین حضور محل فروش لوازم خانگی، مولوی محل فروش انواع پارچه ، دلاوران محل فروش انواع مبلمان و... است و مردم برای تامین انواع نیازهایشان به هر یک از محل های مخصوص به آن می روند.
حال اگر شما بخواهید از همسایه تان برای تصرف غیرقانونی وی در زمین خود شکایت کنید آیا می دانید به کجا رجوع کرده، چه مراحلی را بگذرانید؟ آیا می دانید پیش از رفتن به دادگاه ها و انتظار وقت های طولانی برای رسیدگی به شکایت تان می توانید خیلی از مشکلاتتان را در شوراهای حل اختلاف سریع تر رسیدگی کنید؟
قانون شوراهای حل اختلاف یا تحول نظام قضایی!؟
لزوم ضمانت های اجرایی صحیح
داوری؛ حل اختلافات حقوقی به شیوه مسالمت آمیز
تحقیق از شاکی و متهم در دادسرا
در جرایمی که دارای جنبه عمومی و نیز جنبه خصوصی اند مانند جرم خیانت در امانت، قتل، کلاهبرداری، تصرف عدوانی و دادسرا علاوه بر پاسداری از حقوق عمومی و جامعه مکلف است تا به شکایت شاکی خصوصی نیز رسیدگی کند.
اصولاً یکی از جهات قانونی برای شروع به تحقیق در دادسرا شکایت شاکی است و با شکایت شاکی، دادسرا موظف به رسیدگی می شود و نمی تواند از رسیدگی به آن امتناع کند.
الف) شاکی: شاکی می تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. هنگام تحقیقات از شاکی توجه به نکات زیر ضروری است:
اهداف مقنن از اجرای محکومیت های کیفری
قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب که دگرگونی کلی در تشکیلات اجرایی نظام قضایی کشور ایجاد کرده است.
مطابق ماده ۳۷ این قانون، وزارت دادگستری موظف بوده است که ظرف سه ماه آیین نامه آن را تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه برساند. بر این اساس وزارت مزبور در فاصله زمانی اندک از تاریخ تصویب قانونی، آیین نامه مشتمل بر ۳۴ ماده و ۱۲ تبصره تهیه کرد و رئیس وقت قوه قضاییه آن را تصویب کرد.پیرامون این قانون مخالفین و منتقدین از یک سو و موافقین آن از طرف دیگر (که عمدتا مسئولین قوه قضاییه بودند) هر کدام مطابق ذوق در ذم یا مدح آن بحث های فراوانی را انجام داده اند. این مقاله به دور از جبهه گیری های فوق الذکر با بررسی تحلیلی از منظر کیفر شناسی، درصدد پاسخ یابی به نحوه اجرای محکومیت های کیفری در قانون مزبور و آیین نامه دادرسی کیفری آن است تا مشخص سازد که مقنن برابر قانون یاد شده از اعمال مجازاتها، کدام هدف یا اهدافی را تعقیب می کند.
اعتراض به احکام محاکم
احقاق حق و اجرای عدالت، در تمام کشور های جهان، از مهم ترین دغدغه هاست و بیشترین توجه مسئولان حکومتی را به خود جلب کرده است. انجام این مهم برعهده دادگستری هاست.
وقتی حکمی صادر می شود و متهم خود را به ناحق محکوم می داند راه هایی برای رسیدگی به این اعتراض پیش بینی شده است.
برای آگاهی از اینکه چه راه هایی برای اعتراض نسبت به احکام دادگاه ها وجود دارد، به خصوص در مورد اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، با دکتر قدرت الله واحدی، استاد دانشگاه و مؤلف کتب آیین دادرسی مدنی و وکیل دادگستری گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
ابلاغ دادخواست و شرایط آن
ابلاغ در حقوق ما از قواعد آمره محسوب می شود بنابراین باید تشریفاتش به رعایت شود.
همچنین ابلاغ در آیین دادرسی مدنی یک قاعده عام وکلی راتشکیل می دهد به طوری که ابلاغ در امور کیفری هم تابع مقررات آیین دادرسی مدنی است. با یک تفاوت که اگر متهم بی سواد باشد ابلاغ باید در حضور دو شاهد به عمل آید. اگر چه ابلاغ از قواعد آمره است اما می توان گفت: اگر مخاطب به هر طریق از تشریفات دادرسی مطلع شود و به آن عمل کند در اینجا می گویند ورقه ابلاغ موضوعیت ندارد بلکه طریقت دارد.
دادخواست سند آغازگر محاکمه
تلفن روزنامه زنگ خورد. صدایی که از آن سوی سیم های ارتباط شنیده می شد حکایت از عصبانیت مردی داشت که قاضی و محکمه ای را متهم به نادرستی می کرد.
به هر تقدیر از لابه لای حرف های بریده بریده اش این را متوجه شدم که در دادخواست، خواسته اش را یک میلیون تومان نوشته و بعد بین طرفین درخصوص میزان، اختلاف به وجود آمده و کارشناس، استحقاق خواهان که همین آقای عصبانی و کارگر ساختمانی بود را ۲میلیون تومان تعیین کرده ، در حالی که دادگاه تنها به یک میلیون رای داده است.این همشهری گرامی به این دلیل از قاضی شکایت داشت که در حالی که دادگاه رای را درست داده بود چون دادخواست، محدوده رسیدگی را برای دادگاه تعیین می کند و دادگاه همواره در چارچوب خواسته مندرج در دادخواست رای می دهد و از آنجایی که خواسته این همشهری محترم از دادگاه یک میلیون تومان بود ه است، دادگاه تنها به یک میلیون تومان رای داده است.
استقلال شرط داوری
استقلال شرط داوری از قراردادی که در آن درج می گردد، از جمله پرسش هایی است که همواره موضوع بحث بوده است. سؤال این است که آیا شرط داوری که ضمن قرارداد اصلی آمده از قراردادی که بدان تعلق دارد، مستقل است یا از حیث اعتبار و بطلان تابع قرارداد اصلی است.
۱) در حقوق ایران توافق به داوری اعم از اینکه به صورت شرط ضمن معامله اصلی باشد یا موافقتنامه جداگانه، قرارداد محسوب می شود و به عنوان یک قرارداد تابع ماده ۱۰ و ۱۹۰ و نیز مواد ۲۱۹ به بعد قانون مدنی است. ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی مدنی نیز مقرر می دارد که طرفین می توانند منازعه یا اختلاف خود را «به تراضی» به داوری ارجاع نمایند. مطابق ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی این تراضی می تواند ضمن معامله اصلی باشد یا به صورت قرارداد علیحده ای تنظیم گردد و طرفین به موجب آن ملتزم شوند که درصورت بروز اختلاف بین آنها، رفع آن از طریق داوری به عمل آید.
قضاوت زنان، جایز یا غیر جایز
اخذ آخرین دفاع از متهم حق یا تکلیف
نگرشی در ضابطان دادگستری
همیشه در بخشهای تحقیقاتی تقسیم بندی کمک شایانی به درک مطلب برای خواننده می کند در حقوق ایران بطور کلی تقسیم بندی دقیقی وجود ندارد لذا با توجه به نظریات بعضی حقوقدانان و رویه ها و به اعتبار رابطه استخدامی و شرح وظایف آنها ما ضابطان را به دو دسته عمده تقسیم می کنیم.
الف ) ضابطان قضایی
ب ) ضابطان غیر قضایی
● ضابطان قضایی
در مورد ضابطان قضایی می توان گفت : کسانی اند که علی رغم ابلاغ و پایه قضایی وظایف و اختیارات ضابطین دادگستری را دارا بوده. به عنوان مثال در قانون آ.د.ک. مصوب ۱۲۹۰ دادستان و بازپرس جزو ضابطین دادگستری بوده اند که خود این برگرفته از مقررات قانون تحقیقات جنایی قدیم فرانسه صورت گرفته بود.
گذری بر شورای حل اختلاف
در قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلا می ایران مصوب ۷۹/۱/۱۷ ماده ۱۸۹ (شوراهای حل اختلا ف) وضع شد.
● اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف
۱) به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی
۲) توسعه مشارکت های مردمی
۳) رفع اختلا فات محلی
۴) حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شورای حل اختلا ف واگذار شد که حدود و وظایفی براساس آیین نامه ای تعیین شد.
به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه تاسیس شد. (مطابق اصل ۱۷۳ قانون اساسی).
● ارکان دیوان:
دیوان عدالت اداری دارای سه رکن است:
۱) شعب
۲) هیات تجدید نظر
۳) هیات عمومی
هر شعبه دیوان شامل دو عضو است:
اشتباه قاضی و نحوه جبران خسارت
دادگاه های عمومی و انقلاب
شرحی بر « آئین نامه شوراهای حل اختلاف »
شایستگی زنان برای عهده دار شدن قضاوت
شیوه ی ارزیابی و داوری
اصل بی طرفی قاضی برای کشف واقعیت
اطاله دادرسی (علل و عوامل آن)
اطاله دادرسی یکی ازمشکلات اساسی تشکیلات قضایی ایران است که اگرپیشینه این مهم مورد بررسی وکنکاش دقیق قرار گیرد، اززمان پایه ریزی دستگاه عدلیه درایران سابقه دارد.که افزون بر ارباب ورجوع ،مدیران وقضات وکارکنان این دستگاه سترگ را نیز سخت آزارداده و میدهد.
اطاله دادرسی یکی ازمشکلات اساسی تشکیلات قضایی ایران است که اگرپیشینه این مهم مورد بررسی وکنکاش دقیق قرار گیرد، اززمان پایه ریزی دستگاه عدلیه درایران سابقه دارد.که افزون بر ارباب ورجوع ،مدیران وقضات وکارکنان این دستگاه سترگ را نیز سخت آزارداده و میدهد.مثلأ درشماره های چهارم وپنجم مجله حقوقی وزارت دادگستری منتشره در سال ۱۳۳۸ در سرنوشتارخود به اطاله دادرسی پرداخته وآنرا معضل عدلیه وقت اعلام کرده است.
سازمان قضائی نیروهای مسلح
● سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
یکی از مراجع دادگستری و منفک از نیروهای مسلح، مراجع خاص قضائی بنام سازمان قضائی نیروهای مسلح می باشد که به جرائم خاص نظامیان رسیدگی می نماید. ریاست سازمان قضائی به عهده رئیس شعبه اول نظامی ۱ مرکز می باشد و عنداللزوم می تواند دارای یک یا دو معاون باشد.
درمعیت دادگاههای نظامی دادسرای نظامی قرارداد که از دادستان و تعدادی دادیار و بازپرس تشکیل می گردد. وظائف و اختیار دادستان و دادیاران و بازپرسان نظامی، تعقیب و تحقیقات از متهم نظامی برابر قانون آئین دادرسی نیروهای مسلح می باشد.
نگاهی به مبانی فقهی مجازات کودکان
براساس قوانین ایران، سن مسوولیت کیفری برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال قمری است و اگر دختربچه یا پسربچه یی مرتکب جرمی شوند، همانند یک فرد بزرگسال به زندان، شلاق و... محکوم می شوند. با تقدیم لایحه قانونی تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان به مجلس انتظار می رفت که این مساله نیز مورد توجه قانونگذاران قرار بگیرد.
اما با وجود ماده ۱۰ این لایحه مبنی بر اینکه اطفال در صورت ارتکاب جرم، مبرا از مسوولیت کیفری هستند، دخترکان ۹ ساله و پسربچه های ۱۵ ساله همچنان از شمول این قانون خارجند. چرا که تبصره ۱ همین ماده یادآوری می کند؛ منظور از طفل کسی است که به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد. قانونگذار در حالی مبنای این مواد قانونی را شرع اسلام در نظر گرفته است که در بین فقها نظر واحدی در این رابطه وجود ندارد.
فلسفهٔ مجازات
مجازات یكی از قدیمی ترین نهادهای بشری است. خصیصهٔ بارز این نهاد، ناخوشایند بودن آن برای كسی است كه مورد مجازات قرار می گیرد. این ویژگی فلاسفه را برانگیخته است تا در صدد ارایهٔ توجیهاتی برای آن برآیند.
این مقاله که در «دائرهٔالمعارف فلسفه» را تلیج به نگارش در آمده است، می كوشد نظریات فلسفی مختلف راجع به این مطلب را بررسی نماید. در ابتدا دو رویكرد آینده نگرا یا غایت گرا و گذشته گرا یا واپس گرا مطرح می شود. در رویكرد نخست مجازات به دلیل تأمین هدفی آتی و نتایج سودمند آن توجیه می شود؛ در حالی كه رویكرد دوم به خطایی كه مجرم مرتكب شده است توجه دارد.
نظام سلامت، حقی همگانی
ارائه لایحه بیمه سلامت از سوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی به دولت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. از یک سو عده ای ارائه این لایحه را در جهت تامین رفاه و نظم دهی به نظام بیمه ای کشور می دانند و از سویی دیگر ،گروهی معتقدند این لایحه از محدوده پرداختن به مسائل بیمه و تعرفه ها فراتر رفته و مجموعه نظام سلامت کشور را در برمی گیرد.
نظام بیمه ای ایران که قدمتی بیش از ۷۵ سال دارد، برپایه بیمه اجتماعی بنیان گذاشته شده است. اما این نظام با وجود عمر نسبتا بلند، دچار پراکندگی و عدم مدیریت منابع مالی است و قادر به فراگیری نیست.
مرگ آسان و ترحم آمیز
واژه اتانازی که ریشه آن از اصطلاح یونانی Eu به معنای خوب و راحت و thanatous به معنای مرگ گرفته شده مرگ خوب یا مرگ راحت معنی می شود و اما مفهوم آن پایان دادن ارادی به حیات بیمار غیرقابل درمان توسط پزشک یا اعضای گروه درمانی است که بنابر رضایت بیمار یا نزدیکان او صورت می پذیرد.
این نوع قتل به دو دسته تقسیم می شود؛ قتل ترحم آمیز فعال یا مستقیم انجام اقداماتی آشکار به منظور پایان دادن به حیات بیمار است و قتل ترحم آمیز انفعالی یا غیرمستقیم خودداری از انجام اعمالی است که سبب زنده ماندن بیمار می شود یعنی پزشک از اقداماتی چون دارودرمانی، عمل جراحی و موارد مشابه در مورد بیماران غیرقابل درمان پرهیز می کند.